Hogyan válasszunk magunknak megfelelő gitárt? (15 tudományos tényező)

A helyi hangszerboltokban vagy az online kiskereskedésekben elérhető gitárok nézegetése, kiválasztása nagyon nem egyszerű folyamat és nem biztos hogy nagy élmény. A modellek, formák és típusok puszta száma is zavaró, nehéz eligazodni a bőséges kínálatban. Lehetséges azonban, hogy a tudomány használatával egyszerűsíthetjük a tapasztalatokat.

A gitár mint egy elkészített eszköz nagymértékben támaszkodik a tudományra az építéshez, valamint annak hangjához. A mérések és a finomhangolás, amelyeket gitárhoz meghatároznak, rendkívül pontosak.

A gitár mögötti tudomány megértése tehát felbecsülhetetlen eszköz a minőség mérésére és ezért meghatározza, hogy mi a legjobb gitár.

A fa hangja és a hanghullámok

A hang különböző anyagokon különbözőképpen halad át. A faanyagban például közel tizenháromszor gyorsabban halad, mint a levegőben. Ez ideális a hangszerek számára, ahol kulcsfontosságú az fa érzékenysége. Tudjuk, hogy a hanghullámok nem tudnak vákuumban eljutni. Olyan molekulákra van szükségük, amelyekkel kölcsönhatásba léphetnek, mint amilyeneket hallunk a mindennapokban, madárének, autózaj vagy maga a zene.
Az első hangszerkészítők a legjobb anyagot keresték és a fa mellett tették le a voksukat. Mindannyian hallottunk már a Stradivarius hegedűkről. A Stradivari londoni rítus a minőséget illetően, és kizárólag az olasz Alpokban élő Fiemme-völgyből származó lucfenyőt használta. A hegedűi most is híresek a hangzásuk egyediségéről és az árcédulák is ezt sugallják, néhány példányukat több millió dollárért értékesítik.

A fa hangja

Tehát a fa minden mással szemben előnyben részesül a hang hatékony szállítására való képességében. A hangzás tulajdonságai is különböznek a fa típusától függően. Egyes típusok világosabb hangokat produkálnak, míg mások melegebb, mélyebb felhangokat hoznak létre. A gitár zsargonban ezt hangfának hívják. Egy különösen sűrű fa a hangok rezonanciáját is meghatározza, amelyek átjutnak rajta és a teljes hangszer hangjának alakítására is hajlamos.
A legjobb minőségű és legrosszabb gitárok fontos tudományos mércéje a megfelelő fa kiválasztása.

Beszélni kell arról is, hogy bizonyos fa-anyagok elérhetősége közvetlen hatással van a gitár árára. Minél ritkább vagy veszélyeztetett a fa, annál költségesebb a hangszer. A legjobb, ha a fa-anyag sajátosságaira támaszkodnak annak meghatározására, hogy melyik felel meg legjobban az Ön igényeinek. Lásd, garázsból lett gitár.

Egy másik szempont a fa szerkezeti értéke. A gitárnak együtt kell tartania magát és nagy hangot kell produkálnia. A gitárokról ismert, hogy fenntartják a feszültséget, ami néhány száz fontba kerül. A hangszerkészítők ezért keresik a legjobb közeget a tonalitás és az erősség között.

Íme egy lista a leggyakoribb tónusfákról és azok tulajdonságairól. Ez egyáltalán nem teljes és sok más változat létezik hasonlóan tudományosan bizonyított tulajdonságokkal .

Kőrisfa: Egy közönséges, fényes hangzású fa, amely akkordok és a hangok fenntartására képes. A kőrisfa az egyik legerősebb és leggazdagabb gerinces fa. Európában, széles körben elérhető és nagyon kedvező árú.

Égerfa: Európában is megtalálható, az alacsony súlyáról és a kiegyensúlyozott, gazdag hangzásról ismert, mind a magas, mind a közepes és alacsony frekvenciákon. Az égerfa a blues és rock stílusok számára kedvelt típus. Alacsony árfekvése kedvezővé teszi, mint például a mahagóni típusé és könnyen beszerezhető.

Hárs: Az egyik leglágyabb hangszínű, az amerikai kontinensen őshonos. Hangszínének kiegyensúlyozottságát és enyhén melegebb hangminőségét használják ki. Nagyon kedvező árú és gyakran vegyesen használják a fa gitár modellekben.

Mahagóni: Egy rendkívül rezonáns keményfa, amely kedveli a melegebb hangokat. A mahagóni erős, de formázható, így a hangszerkészítők kedvence világszerte. Kedvelt a tartósság szempontjából, a vörös színe és a gazdag, de kettős hangzása miatt. A mahagóni nehéz, ezért készülj fel az extra súlyra a játék közben.

Juharfa: elsősorban a nyak és a fogólap számára használatos, a juhar rendkívül éles hangot ad keménységének köszönhetően. Elsősorban Észak-Amerikában található. A juhar jól rezonál és határozott, harapós hangokat produkál. A juhar elsősorban a gitár nyakán vagy olyan helyeken használatos, hogy a sötét, zavaros hangokat kiegyensúlyozza.

Rózsafa: A nehéz és vizuálisan lenyűgöző tónusfa leggyakrabban a fogólapra kerül beépítésre. Ez gazdag, hangos és bársonyos hangot produkál, mégis igen költséges a ritkasága miatt. Ez nem feltétlenül jó az ökológiailag elkötelezett gitárosok számára.

Elektromos gitár és a hang-fa

Az akusztikus gitár kialakításánál a hangfa fontosságát nem lehet alábecsülni. Kérdés, hogy az ugyanolyan hatást gyakorol az elektromos gitárra? Bár ez lelkesen vitatott a mai napig és erős konfliktus a mindennapokban. A rövid válasz egy tudomány által nem támogatott, vagy legalábbis a hatás nagyon kicsi.
Az elektromos gitárok mágneseket és elektronikus áramköröket használnak, hogy a vibráló hangokat átvigyük egy erősítőbe. A fa nem befolyásolja lényegesen a rezgéseket, amelyek a hangot alkotják.

Ellentétben egy akusztikus gitárral, amely a fát a hang erősítésére használja, egy elektromos gitár nem támaszkodik a fára. A fa egyszerűen olyan erős bázisként működik, amely képes fenntartani a húrok feszességét, és amelyre a többi komponens rögzítve van.

Az elektromos gitár kiválasztása tehát sokkal inkább függ az alkotóelemektől, a kézművesség minőségétől és attól, hogy ezek hogyan hatnak a hangra.

Akusztika

Az akusztikus gitárok alapvető előfeltétele a hangszer természetes hangját át tudja adni a gitár testének. Az üreg rezonancia-kamrát működtet, ahol a hangokból származó hanghullámok a gitár fa elemeit vibrálják. A kamrában levő levegő torzítja és kompressziós hullámokat hoz létre, amelyeket ezután erősítenek. Ez a fülünkbe jut, amely hangot vagy zenét lefordítja számunkra.
A hátlapon és a frontlapon használt fa általában általában különböző frekvenciákon működik. Az elülső rész általában a magasabb frekvenciákat támogatja, míg a hátsó rezgés általában alacsonyabb frekvenciákkal érintkezik. A két lemez kiegyensúlyozza ezt a két frekvenciatartományt egy alakítja egységes hangzássá. Ez a kiegyensúlyozott hang meghatározza a gitár általános hangját.

A lemezek kölcsönhatását a húrok vibrációjával, rezonáns mintáknak nevezzük. Más szavakkal, a hanghullámok a fa mintáját hozzák létre. A hangszerkészítő munkája megtalálni a megfelelő fát, majd formába önteni azt a gitár formát, a lehető legjobb hangminta érdekében.

A vélemények és az ítéletek az egyetlen valós dolog és ezzek nem számszerűsíthetők. Egyszerűen nem fordítható le egyenletre. Ebben a témában mindenkinek a személyes véleménye fontos és az, amit mi az, amit “jónak” vagy “rossznak” tartunk.

Ezeket szem előtt tartva és az akusztikus gitár alapkövetelményein túlmenően, minden fogyasztónak meg kell határoznia, hogy mi az, ami a legjobban hangzik. A szóbeszéd és a tapasztaltabb gitárosok segítsége felbecsülhetetlen.

Pickup

Ha elektromos gitárt vásárolsz, figyelj a pickupokra. A nem erősített hangok akusztikus rezgése meglehetősen csendes, így csak alacsony hangerővel szólhat. Egy erősítő lehetővé teszi a hangszedő számára, hogy a hangok rezgését egy sokkal hangosabb, erősített kimenetre fordítsa.
A pickupok minősége közvetlenül összefügg az előállított hangok tulajdonságaival. Ezt szem előtt tartva világos, hogy hatalmas hatással vannak a gitár által előállított hangra. Tudományosan elmondható, hogy egy jól megmunkált pickup, kiváló minőségű mágnesekkel és alaposan beszerelt belső vezetékekkel mindig jobb kimenetet eredményez.

A pickup elhelyezése a húrhoz képest, nagy hatással van a hangra. Hasonlóképpen a pickupok száma is. Két pickup egyesíti az azonos húr rezgés vibrációit két különálló pozícióban az egységes hang létrehozásához. A híd közelében lévő pickup magas hangokat hoz létre, míg a nyak közelsége alacsonyabb frekvenciákat vesz fel.

Számos pickup típus létezik, de a két leggyakoribb alapelvre támaszkodnak, amelyeket az alábbiakban ismertetünk:

Single-coil

Az egy tekercses klasszikus hangszedő, amelynek élénk tulajdonságai vannak. Meghatározza a világhírű gitárok és művészek gitár-hangját. Ez az egyik legfontosabb tényező az elektromos gitár születésénél.
Az 1930-as években a hangszerkészítők különböző módokon kísérletezetek a zenei hangjegyek megragadására és elektromos jelekké alakítására, amelyeket ezután fel lehet erősíteni. A leginkább bátorító iteráció volt a mágneses egy tekercses felvétel. A húrok természetes ingadozása a mágneses tér “áramlásában” változásokat hoz létre. Ezután a tekercsek mérik ezeket és ezáltal elektromotoros teret vagy áramot hoznak létre és veszik a húrok rezgéseinek jelét.

Bár egy sokoldalú pickup, de az egy tekercs elektromágneses szennyezéssel rendelkezik. A James Maxwell elektromágneses elméletében rejlik, hogy a mágnes és az elektromosság használata minden esetben a hangot áthatoló, nemkívánatos maradék mágneses hullámokat eredményez. Egy enyhe zümmögés észrevehető, így jön elő a humbucker.

Humbucker


Seymour Duncan Black Winter Bridge Humbucker Pickup Black

Amint azt a név is sugallja, a humbucker a megoldás az egytekercses felvétel zavaró zümmögésére. Bár a technikák különböznek a gyártók körében, az alapelv az, hogy két tekercset tartalmaz, amelyek ellentétes mágneses pólusokkal és vezetékekkel rendelkeznek. A két tekercs által felvetett zümmögés megszünteti önmagát.
A humbuckerek ezért kedvezőbbek a tisztább hangzásért, bár a létrehozott hangot gyakran melegebbé, sűrűbbé és nehezebbé teszik, mint az egytekercses hangszedők. Ezért a heavy metal és a hardcore gitárosok kedvelik.

Tehát hasznos a tudás megértése a kétféle pickup mögött, amikor meghatározza, mi felel meg az Ön igényeinek.

Belső vezetékek és alkatrészek

Az alapelektronika állandó, állandó jelzést igényel az áramkör hatékonyságának maximalizálása érdekében. Ugyanez vonatkozik a gitárra is.

Az elektromos gitár áramellátásához szükséges viszonylag alacsony feszültségnek köszönhetően a használt vezeték minősége nincs hatással a gitárra. A legfontosabb tényező a forradalmi munka minősége és a jelek átvitelére használt komponensek a jack-kimenet.

A komponensek alapján a gombok, a kapcsolók és a szelektorok, amelyek vezérlik az egyes pickupokat, amelyek lehetővé teszik a játékos számára, hogy beállítsa a hangot és a hangerőt. Plusz hogy egy bizonyos hangvevőt váltson át egy adott hang létrehozásához.

Számos alacsonyabb árú gitár márka csupán alapelemeket kínál ezeknek az összetevőknek, amelyek hajlamosak a hibás működésre. A leváló csatlakozók, a jelet érintő, laza helyzetben lévő jack bemenetek és a pickupok bekapcsolását mellőző nem válaszoló kapcsolók gyakoriak. Közvetlen kapcsolat van a gitár költsége és a kábelezés / komponensek minősége között. A problémák elkerülése érdekében érdemes egy kicsit többet költeni.

Hardver

A gitár hardvert lazán definiálják, mint bármely más elemet, mint a belső vezetékek, alkatrészek és fa. Ez magában foglalja a gépfejeket, a hídot és a repedést. A különböző típusú hardverek különböző funkciókat tartalmaznak. Korreláció van az árcédula és a minőség között. A hardver tehát egy megbízható gitár a gitárok általános minőségét. Ennek hátterében az az érvelés, hogy a jobb hardver javítja a hangolási pontosságot, és hosszabb ideig tartja a húrokat, különösen, ha ideiglenesen megváltoztatja hangmagasságukat tremolo vagy whammy bárral.

Fejrész

Hangoló kulcsok szintén létfontosságú mechanizmusok alapjában határozzák meg a gitár hangzását. A fejre szerelve szilárdan rögzítik a húrokat egy kiálló fémorsó segítségével. A forgatógombbal ezután a játékos megváltoztathatja a hangolást az egyes húrok feszességének megváltoztatásával. A nagyobb feszültség egyenlő egy magasabb hanggal és kevesebb feszültséggel pedig alacsonyabb. Ez teszi őket az egyik legfontosabb hardver-darabbá.
Az olcsóbb modellek csak rövid ideig tartják a hangolást, miután a játékos kénytelen lesz azt újra beállítani.

Számos hangoló kulcs létezik.

Híd

A gitár alsó részén található híd célja, hogy stabilizálja a húrokat a nyaklemez fölött. A húrok magassága meghatározza az alábbiakban leírt műveletet, ami jelentős hatást gyakorol a gitár játszhatóságára.
A húrok vagy a hídra vannak rögzítve, vagy csak áthaladnak rajta és valamilyen végződéssel vannak lefogatva. Ezek általában tremolóban vagy whammy rudak formájában jelennek meg, a csuklós elem mozgatható komponensként működik, amely modulálja a húrokat és ezzel egyedülálló hangzásbeli ingadozást hoz létre.

A hidak fontos szerepet játszanak a gitár intonációjának beállításában is. Az intonálás alapvetően megtalálja az optimális pozíciót minden egyes húrral, hogy a hangok összhangban legyenek egymással, függetlenül attól, hogy milyen pozícióban vannak. Az intonáció természetesen az idő múlásával eltolódik a fafeszítés miatt. Fontos, hogy legyen egy jó híd, amely lehetővé teszi a kisebb módosításokat, hogy a húrokat oly sokszor visszarendezze.

Híd az elektromos gitáron

Általában fémből vagy kompozit anyagból készült elektromos gitár hídja csavarokkal állítható, akár alacsonyabbra, akár magasabbra emelve. Mindegyik húr egy finomhangolóval is el van látva, amely egy csavarral meghosszabbítható vagy rövidíthető.

Híd az akusztikus gitáron

Az akusztikus gitárhidak két komponensből állnak.
A nyereg ugyanúgy működik, mint egy elektromos-gitár híd, amely rögzíti a húrokat egy kívánt magasságban a fotólap felett. A nyergek múltban elefántcsontból vagy csontból készültek. A legfrissebb modellek műanyagot tartalmaznak az alacsonyabb gyártási költség miatt. Az az ötlet, hogy sima felületet biztosítsanak, nehogy károsítsák a húrokat.

A nyereg komponensbe van rögzítve és úgynevezett nyakkendő kötés blokkolja a húrokat a gitár testhez.

Az akusztikus gitárok túlnyomó többségénél a híd magassága nem változtatható meg. A szálak kívánt magasságát a gyártási folyamat során határozzák meg. A változásokat azonban a nyereg vékony szeletének reszelésével lehet végrehajtani. Ez egy kockázatos feladat, és a legjobb, ha egyszerűen megvásárol egy gitárt a kívánt magassággal.

A húrmagasság

A húrok és a fogólap közötti tér beállítása. A kisebb rés lehetővé teszi a játékos számára, hogy könnyebben nyomja le a húrokat. Ez a gitározás alapvető elve, és az egyik legfontosabb kapcsolódási pont az eszközzel. Számos fejlett technika függ a megfelelő beállításról. Lásd cikkünket.

Ha a rés túl nagy, akkor a játékos több időt tölt a húr lenyomásával és emellett nagyobb nyomást gyakorol. Ez hanyag játékhoz és az alacsonyabb hang kitartáshoz vezethet.

Ha a rés túl kicsi, akkor a húrok kölcsönhatásba léphetnek a boundkkal és olyan zümmögő hangot hoznak létre, amely átjut az erősített hangra is, legyen az akusztikus vagy erősítőn keresztül megszólaló gitár.

Mindig ellenőrizd ezeket, amikor új gitárt keresel. Játssz és kísérletezz a fogólap teljes hosszában. Győződj meg róla, hogy megfelelően alacsony a húr az egyszerű játék során.

Kozmetika (külalak)

A gitár vonzereje erősen vitatott téma, amely a szubjektivitás témakörébe esik.

A klasszikus gitáron a sok fa természetes és akkor tetszik, ha érintetlenül gyönyörű, másoknak a kopottas tetszik. Van olyan terület, ahol kevesebb a viták száma, mint például a gitáron lévő lakkok, az olajok és azok a tonális minőségre gyakorolt ​​hatásuk.
A borítás védőburkolatként is szolgál a fa számára. A fa különösen érzékeny a nedvességre, ha a páratartalom túl magas vagy alacsony. Ez a védőborítás lehetővé teszi, hogy a gitár lassan hozzászokjon a különböző hőmérsékletekhez és környezetekhez, így elkerülve a fa gyors és káros csavarását.

Ezenkívül a bevonatokat egyfajta kozmetikai javításra is használják, amellett, hogy fények felvitelére használják azokat, a fa vágási folyamat során fellépő tökéletlenségek vagy foltok felszámolására is használatosak.

Egyesek azzal érvelnek, hogy a hangot is befolyásolja ez. A fent említett Stradivarius hegedűk egyedi hangja az alkalmazott befejező lakkozáshoz kapcsolódik.

Széles körben elfogadott, hogy a lakkok és pácok túlzott használata akadályozhatja a fa vibrációját egy akusztikus gitáron. Lényegében a vegyszer csapdába esik a fa, korlátozva annak képességét, hogy kölcsönhatásba lépjen a húrok által létrehozott hanghullámokkal.

Ezzel ellentétben az elektromos gitárokat nem érinti a finomság, és pusztán texturális és kozmetikai célokat szolgál.

Politúr

Eredetileg a francia bútorgyártók által kifejlesztett technika hírhedten időigényes és komplex mesterség. Árkategóriája rendkívül magas. Végeredményben egyedülálló ragyogást, textúrát és részleteket tartalmaz a fa számára. Vékony bevonat, ezért kevés hatással van a fa vibrációira, így vonzó módja az akusztikus hangszereknek.

Poliuretán

Könnyen alkalmazható, tartós, olcsó és könnyen hozzáférhető, a poliuretán a nagy gitárgyártók számára előnyös. Ragyogó minőséget ad, a fa szinte műanyag megjelenésűvé válik. A hátránya, hogy az idő múlásával romlik és érzékeny a karcolásokra.

Nitro-cellulóz

Egy klasszikus befejező technika, amelynek nagy a tartóssága és könnyen egyedi megjelenésű gitárokat hozhatnak létre. A felület fényes és jó. Sajnos az anyag nagyon mérgező, és tényleges kockázatot jelent azoknak, akiknek feladata annak alkalmazása.

Gitárnyak rögzítése

Nyak befogása: A nyakat határozottan a gitár testére erősen és tartósan ráragasztják. Az akusztikus gitárok túlnyomó többsége így épül fel és sok elektromos gitár is. Ezeket a gitárokat nehéz megjavítani a ragasztó miatt.

Egybe-nyak gitárok: A nyakpántos gitároknál a nyak és a test ugyanabból a fából készülnek. Nem használnak, nem kell ragasztót vagy csavarokat alkalmazni. Javítása rendkívül nehéz a felépítés jellege miatt.

Bolt-on nyak: Amint a neve is sugallja, a nyakat csavarok, vagy süllyesztett tiplik segítségével a gitár testének végén van rögzítve. Viszonylag olcsó a gyártás és nagyon könnyű javítani. A csavaros nyakakról ismert, hogy a legkevesebb fenntartást eredményezik a különböző rögzítési technikák között.

Költségek

A gitár megvásárlása elsősorban mindig pénzügyi megfontolásból áll.
Az alapvető gazdasági és pénzügyi felelősség azt mondja, hogy a fogyasztó csak a költségvetésén belül vásároljon.

A választás fontossága

A fent említett pontokból nyilvánvaló, hogy számos tényező befolyásolja a minőséget, de ami még fontosabb a gitár játszhatósága. A jó beállítások képesek egyesíteni ezeket az elemeket. Függetlenül attól, hogy drága vagy jó a gitár, azért finomhangolást igényel, hogy optimális állapotba kerüljön.

Motiváció

Fontos, hogy olyan gitárt válasszunk, ami motiválja a játékost, ezzel akár időt takarítson meg. A motiváció tudománya kapcsolódik a dopamin felszabadulásához az agyban. Ha felszedsz egy olyan eszközt, amire büszke vagy, akkor mindig jó érzés lesz a kezedbe fogni. A gitárjáték a szórakozásról szól, bár a tudomány is szerepet játszik és végső soron a személyes preferenciákhoz kapcsolódik.
Minél több érzelmi kötődés van az eszközhöz, annál több motivációra van szükségük ahhoz, hogy felvegyük és játsszunk rajta. Ez párhuzamosan biztosítja, hogy jobb gitárosok legyünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük