Akkord zárlatok, patternek – zeneszerzés alapjai

Az akkordmeneteket különböző szabályrendszerbe, sémákba sorolhatjuk.

Ezeket a sémák zeneelméleti nyelven, zárlatoknak (patterneknek) vagy épp szekvenciáknak nevezzük. A cikk elején egy kis elméletet kell átfutni, hogy lássátok az elvet, aztán jöhetnek a konkrét példák.
Példaként egy dal, amit mindenki ismer, a Börtön ablakában című szerzemény: C, Am, F, G akkord-sorozattal eljátszható.
Ez a séma például I-VI-IV-V felépítésű. Nézzük meg miért is?!

Ez kell hozzá:

Röviden annyi, hogy például a C-dúr skála hangjaiból: C D E F G A H C a következő hármas hangzatok rakhatók össze. (Az összerakható 4-es hangzatokat lásd a DÚR fokok táblázatban.)

Skála:  C D E F G A H C D E F
----------------------------
C dúr   C - E - G
D moll    D - F - A
E moll      E - G - H
F dúr         F - A - C
G dúr           G - H - D
A moll            A - C - E
H o (szűkített)     H - D - F

Észrevehető, hogy dúr az első, a negyedik és ötödik helyen van. Moll a második, harmadik és hatodik fokon. Szűkített a hetedik fokon.
Ez igaz minden dúr skála esetén.

Dúr fokok:     1.   2.    3.    4.  5.   6.    7.
3-mas hangzat: dúr  moll  moll  dúr dúr  moll  szűkített
4-es hangzat:  maj7 moll7 moll7 maj dom7 moll7 félszűkített
C dúr-ra:      C     Dm   Em    F   G    Am    Ho
-------------------------------------------------------------
C dúr  |       C    D     E     F   G    A     H          0#
G dúr  |       G    A     H     C   D    E     F#         1#
D dúr  |       D    E     F#    G   A    H     C#         2#
A dúr  |       A    H     C#    D   E    F#    G#         3#
E dúr  |       E    F#    G#    A   H    C#    D#         4#
H dúr  |       H    C#    D#    E   F#   G#    A#         5#
F# dúr |       F#   G#    A#    H   C#   D#    E#         6#
-------------------------------------------------------------
Gb dúr |       Gb   Ab    B     Cb  Db   Eb    F          6b
Db dúr |       Db   Eb    F     Gb  Ab   B     C          5b
Ab dúr |       Ab   B     C     Db  Eb   F     G          4b
Eb dúr |       Eb   F     G     Ab  B    C     D          3b
B dúr  |       B    C     D     Eb  F    G     A          2b
F dúr  |       F    G     A     B   C    D     E          1b
-------------------------------------------------------------
Funkciója:     T    S     T/D   S   D   S/T   (D)   T
Jelentése: T = Tonika S = Subdomináns D = Domináns
Egy példa kiemelve:
C dúr skála:   C    D     E     F   G    A     H     C
C dúrra:       C    Dm    Em    F   G    Am    Ho    C

A C dúr párhuzamos molljához kicsit átrendeztük a C dúr-t:

                  A H C D E F G A
A moll            A - C - E
H o (szűkített)     H - D - F
C dúr                 C - E - G
D moll                  D - F - A
E moll                    E - G - H
F dúr                       F - A - C
G dúr                         G - H - D

Észrevehető, hogy dúr az első, a negyedik és ötödik helyen van (szűkített a hetedik fokon). Moll a második, harmadik és hatodik fokon.

Moll (összh) fokok:    1.    2.    3.   4.    5.    6.  7.   
3-as hangzat:         moll  szűk  bőv  moll  dúr   dúr  szűk  
4-es hangzat:         mMaj7+Maj7 moll7 dom7  Maj7 o7    
Amoll 3-ra vetítve:    Am    Ho    C+   Dm    E     F   G#o 
-------------------------------------------------------------
A moll  |              A     H     C    D     E     F   G#         0#+1
E moll  |              E     F#    G    A     H     C   D#         1#+1
H  moll |              H     C#    D    E     F#    G   A#         2#+1
F# moll |              F#    G#    A    H     C#    D   E#         3#+1
C# moll |              C#    D#    E    F#    G#    A   H#         4#+1
G# moll |              G#    A#    H    C#    D#    E   F##        5#+1
D# moll |              D#    E#    F#   G#    A#    H   C##        6#+1
-------------------------------------------------------------
Eb moll|               Gb   Ab    B     Cb  Db   Eb    F#(Gb)      6b+1#
B moll |               Db   Eb    F     Gb  Ab   B     C#(Db)      5b+1#
F moll |               Ab   B     C     Db  Eb   F     G#(Ab)      4b+1#
C moll |               Eb   F     G     Ab  B    C     D#(Eb)      3b+1#
G moll |               B    C     D     Eb  F    G     A#(B)       2b+1#
D moll |               F    G     A     B   C    D     E#(F)       1b+1#
-------------------------------------------------------------
Funkciója:             T/D  S     D     S/T (D)  T     S     
Jelentése: T = Tonika S = Subdomináns D = Domináns
Egy példa kiemelve:
C (Am) dúr skála:      A    H     C     D    E    F     G     A
Amoll-ra:              Am   Ho    C+    Dm   E    F     G#o   Am

 

SZÜLŐ SZEKVENCIA PÉLDA SZEKVENCIA HANGULATA
1-4 I-IV-re épülő szekvenciák C-F

Wilson Pickett -In The Midnight Hour

1-4 IV-I-re épülő szekvenciák: Plagális zárlat F-C
1-5 I-V-re épülő szekvenciák: Plagális zárlat C-G
(Beatles-And I love her)
1-4-5 I-IV-V-re épülő szekvenciák (blues kör),
lásd még I-IV-V zárlat (játsszunk bluest!)
I-IV-V-I-re épülő szekvenciák: Összetett authentikus zárlat
C-F-G-C

SRV-Pride and Joy
Bill Haley-Rock Around the Clock

Boldog
1-4-5 I-V-I-IV-V-I: Kibővített összetett zárlat C-G-C-F-G-C
1-4-5 I-V-IV-I C-G-F-C Rock n’ roll
1-5-6 VI-V-I épülő szekvencia (authentikus zárlat) Am-G-C
1-5-6 VI-I-VI-V Am-C-Am-G Szomorú, sötét
1-4-5-6 I-IV-V-VI-ra épülő szekvenciák (A legtöbb nóta)
1-4-5-6 I-IV-VI-V C-F-Am-G Pop-rock
1-4-5-6 I-V-VI-IV C-G-Am-F

Republic – 67-es úton
Republic – Szállj el kismadár
U2 – With or Without You

Fülbemászó, felemelő
1-4-5-6 I-VI-IV-V C-Am-F-G

A börtön ablakában
Bon Jovi-Living on a Prayer

Romantikus
1-4-5-6 IV-I-VI-V F-C-Am-G

Maroon 5-Payphone

Romantikus
1-4-5-6 VI-IV-I-V Am-F-C-G

Lady Gaga-Poker Face
Toto-Africa
Szakács Gergő-Képtelen

Meleg, komfortos
1-3-4-5-6 I-V-VI-III-IV C-G-Am-Em-F Energikus
1-2-5 II-V-I-re épülő szekvenciák (authentikus zárlat) Dm7-G7-C

Beatles-All my loving

Jazz, smooth
1-3-5 III-V-I-re épülő szekvenciák (authentikus zárlat) Em-G-C
1-2-3-5 I-III-II-V-re épülő szekvenciák C-Em-Dm-G

Shadows – Till

1-2-4-6 I-II-VI-IV-re épülő szekvenciák C-Dm-Am-F

Rihanna – Stay

1-2-4-5 I-IV-II-V C-F-Dm-G Jazz standard, R&B
1-2-4-5 IV-I-V-II-re épülő szekvenciák C-G-C-A-(E)

J.Hendrix-Hey Joe

1-2-5-6 I-VI-II-V-re épülő szekvenciák C-Am-Dm-G

Beatles-Penny Lane

1-3-4-5 I-III-IV-V C-Em-F-G Világos, pozitív
1-3-4-6 I-III-VI-IV C-Em- Am-F Álmodozó, érzelgős
2-3-6 III-VI-II-ra épülő szekvenciák Em-Am-Dm

(swinges nóták)

2-5-6 II-V-VI-ra épülő szekvenciák Dm-G7-Am
I-bVII-IV C-Bb-F Kavicsos, erős
Egyéb kivételek, tonális kitérők

 

Fokok / funkciók:

patternek

Hármas hangzatok funkciója az alábbi lehet:

I. fokán   TONIKA
II. fokán  SUBDOMINÁNS
III. fokán TONIKA-DOMINÁNS
IV. fokán  SUBDOMINÁNS
V. fokán   DOMINÁNS
VI. fokán  SUBDOMINÁNS-TONIKA
VII. fokán tiszta kvinttel rendelkező hármas hangzat lehet DOMINÁNS
(Az uralkodó domináns a dúr V. fokán található, amely kiterjeszti hatását a III. és a VII. fokra.)

Ezt megközelíthetjük több módon, például a C dúrt melyik hangnem-melyik fokán használjuk. Lásd a fenti táblázat alapján:

C dúr I. fokán TONIKA
G dúr IV. fokán SUBDOMINÁNS
F dúr V. fokán DOMINÁNS
F moll V. fokán SUBDOMINÁNS-TONIKA

Ezt megközelíthetjük több módon, például a G dúrt melyik hangnem-melyik fokán használjuk. Lásd a fenti táblázat alapján:

G dúr I. fokán TONIKA
D dúr IV. fokán SUBDOMINÁNS
C dúr V. fokán DOMINÁNS
C moll V. fokán SUBDOMINÁNS-TONIKA

Aki azt állítja sok minden eljátszható 4 akkorddal, igaza van:

és 6 akkorddal:

Szekvenciák, sémák, patternek elmélete:

– autentikus: I–IV–II–V–III–VI + kadencia,
– plagális: I–V–VI–III–IV–I–II–VI + kadencia.

Kadenciális lépések (7#, 7b előjegyzésig, dúrban és mollban):

– authentikus (II-V-I, III-V-I, VI-V-I)
plagális (I–V, IV–I)
összetett autentikus (I–IV–V–I)
– kibővített összetett (I–V–I–IV–V–I).

Zárlati domináns: (V, V7, V87)

11 comments on “Akkord zárlatok, patternek – zeneszerzés alapjai

  1. Pingback: Bóbita-Bóbita táncol - GitárPengető.hu

  2. Pingback: Kottaolvasás alapjai - GitárPengető.hu

  3. Pingback: Mit kell tudnia egy szóló és egy ritmus gitárosnak? - GitárPengető.hu

  4. Pingback: Játsszunk bluest - GitárPengető.hu

  5. Pingback: Minden eljátszható 4 akkorddal - GitárPengető.hu

  6. Pingback: More Than a Feeling « GitárPengető.hu

  7. Pingback: Chucu-chucu egy spanyol gyerekdal « GitárPengető.hu

  8. Pingback: Five little ducks… « GitárPengető.hu

  9. Pingback: Take the A Train és az improvizálás « GitárPengető.hu

  10. Pingback: A-A-B-A dalszerkezet « GitárPengető.hu

  11. Pingback: Mi mindent el lehet játszani 5 akkorddal « GitárPengető.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük