Akkord zárlatok, patternek – zeneszerzés alapjai

Az akkordmeneteket különböző szabályrendszerbe, sémákba sorolhatjuk.

Ezeket a sémák zeneelméleti nyelven, zárlatoknak (patterneknek) vagy épp szekvenciáknak nevezzük. A cikk elején egy kis elméletet kell átfutni, hogy lássátok az elvet, aztán jöhetnek a konkrét példák.
Példaként egy dal, amit mindenki ismer, a Börtön ablakában című szerzemény: C, Am, F, G akkord-sorozattal eljátszható.
Ez a séma például I-VI-IV-V felépítésű. Nézzük meg miért is?!

Ez kell hozzá:

Röviden annyi, hogy például a C-dúr skála hangjaiból: C D E F G A H C a következő hármas hangzatok rakhatók össze. (Az összerakható 4-es hangzatokat lásd a DÚR fokok táblázatban.)

Skála:  C D E F G A H C D E F
----------------------------
C dúr   C - E - G
D moll    D - F - A
E moll      E - G - H
F dúr         F - A - C
G dúr           G - H - D
A moll            A - C - E
H o (szűkített)     H - D - F

Észrevehető, hogy dúr az első, a negyedik és ötödik helyen van. Moll a második, harmadik és hatodik fokon. Szűkített a hetedik fokon.
Ez igaz minden dúr skála esetén.

Dúr fokok:     1.   2.    3.    4.  5.   6.    7.
3-mas hangzat: dúr  moll  moll  dúr dúr  moll  szűkített
4-es hangzat:  maj7 moll7 moll7 maj dom7 moll7 moll7-5
C dúr-ra:      C     Dm   Em    F   G    Am    Ho
-------------------------------------------------------------
C dúr  |       C    D     E     F   G    A     H          0#
G dúr  |       G    A     H     C   D    E     F#         1#
D dúr  |       D    E     F#    G   A    H     C#         2#
A dúr  |       A    H     C#    D   E    F#    G#         3#
E dúr  |       E    F#    G#    A   H    C#    D#         4#
H dúr  |       H    C#    D#    E   F#   G#    A#         5#
F# dúr |       F#   G#    A#    H   C#   D#    E#         6#
-------------------------------------------------------------
Gb dúr |       Gb   Ab    B     Cb  Db   Eb    F          6b
Db dúr |       Db   Eb    F     Gb  Ab   B     C          5b
Ab dúr |       Ab   B     C     Db  Eb   F     G          4b
Eb dúr |       Eb   F     G     Ab  B    C     D          3b
B dúr  |       B    C     D     Eb  F    G     A          2b
F dúr  |       F    G     A     B   C    D     E          1b
-------------------------------------------------------------
Funkciója:     T    S     T/D   S   D   S/T   (D)   T
Jelentése: T = Tonika S = Subdomináns D = Domináns
Egy példa kiemelve:
C dúr skála:   C    D     E     F   G    A     H     C
C dúrra:       C    Dm    Em    F   G    Am    Ho    C

A C dúr párhuzamos molljához kicsit átrendeztük a C dúr-t:

                  A H C D E F G A
A moll            A - C - E
H o (szűkített)     H - D - F
C dúr                 C - E - G
D moll                  D - F - A
E moll                    E - G - H
F dúr                       F - A - C
G dúr                         G - H - D

Észrevehető, hogy dúr az első, a negyedik és ötödik helyen van (szűkített a hetedik fokon). Moll a második, harmadik és hatodik fokon.

Moll fokok:            3.   4.    5.    6.  7.   1.    2.  
3-mas hangzat:         dúr  moll  moll  dúr dúr  moll  szűk
4-es hangzat:          maj7 moll7 moll7 maj dúr7 moll7 moll7-5
Amoll-ra vetítve:      C    Dm    Em    F   G    Am    Ho
-------------------------------------------------------------
A moll  |              C    D     E     F   G    A     H          0#
E moll  |              G    A     H     C   D    E     F#         1#
H  moll |              D    E     F#    G   A    H     C#         2#
F# moll |              A    H     C#    D   E    F#    G#         3#
C# moll |              E    F#    G#    A   H    C#    D#         4#
G# moll |              H    C#    D#    E   F#   G#    A#         5#
D# moll |              F#   G#    A#    H   C#   D#    E#         6#
-------------------------------------------------------------
Eb moll|               Gb   Ab    B     Cb  Db   Eb    F          6b
B moll |               Db   Eb    F     Gb  Ab   B     C          5b
F moll |               Ab   B     C     Db  Eb   F     G          4b
C moll |               Eb   F     G     Ab  B    C     D          3b
G moll |               B    C     D     Eb  F    G     A          2b
D moll |               F    G     A     B   C    D     E          1b
-------------------------------------------------------------
Funkciója:             T/D  S     D     S/T (D)  T     S     
Jelentése: T = Tonika S = Subdomináns D = Domináns
Egy példa kiemelve:
C (Am) dúr skála:      A    H     C     D    E    F     G     A
C dúrra (Amoll-ra):    Am   Ho    C     Dm   Em   F     G     Am

Fokok / funkciók:

patternek

Hármas hangzatok funkciója az alábbi lehet:

I. fokán   TONIKA
II. fokán  SUBDOMINÁNS
III. fokán TONIKA-DOMINÁNS
IV. fokán  SUBDOMINÁNS
V. fokán   DOMINÁNS
VI. fokán  SUBDOMINÁNS-TONIKA
VII. fokán tiszta kvinttel rendelkező hármas hangzat lehet DOMINÁNS
(Az uralkodó domináns a dúr V. fokán található, amely kiterjeszti hatását a III. és a VII. fokra.)

Ezt megközelíthetjük több módon, például a C dúrt melyik hangnem-melyik fokán használjuk. Lásd a fenti táblázat alapján:

C dúr I. fokán TONIKA
G dúr IV. fokán SUBDOMINÁNS
F dúr V. fokán DOMINÁNS
F moll V. fokán SUBDOMINÁNS-TONIKA

Ezt megközelíthetjük több módon, például a G dúrt melyik hangnem-melyik fokán használjuk. Lásd a fenti táblázat alapján:

G dúr I. fokán TONIKA
D dúr IV. fokán SUBDOMINÁNS
C dúr V. fokán DOMINÁNS
C moll V. fokán SUBDOMINÁNS-TONIKA

Aki azt állítja sok minden eljátszható 4 akkorddal, igaza van:

és 6 akkorddal:

Szekvenciák, sémák, patternek elmélete:

– autentikus: I–IV–II–V–III–VI + kadencia,
– plagális: I–V–VI–III–IV–I–II–VI + kadencia.

Kadenciális lépések (7#, 7b előjegyzésig, dúrban és mollban):

– authentikus (II-V-I, III-V-I, VI-V-I)
plagális (I–V, IV–I)
összetett autentikus (I–IV–V–I)
– kibővített összetett (I–V–I–IV–V–I).

Zárlati domináns: (V, V7, V87)

Kapcsolódó cikkek:

Oszd meg a cikket!

8 hozzászólás - Leave a comment
  1. […] mennyi nótát el tud játszani egyetlen szám, a Canon Rock akkordjainak megtanulásával. Ahogy a patternekről szóló cikkben ezt láthatjuk néhány sémával rengeteg számot […]

  2. […] A „verze-refrén” szerkezet (avagy ABA szerkezet) kombinálható az AABA formával. Egyetlen akkordmenet ismétlése határozza meg az egyszerű verze-szerkezetet, mint amilyen a 12-ütemes blues. Blues-kör: http://www.gitarpengeto.hu/zene-elmelet/akkord-zarlatok-patternek-zeneszerzes-alapjai/ […]

  3. […] azok a jazz standard-eknél szokott elemek, amelyben a téma eljátszása után, ugyanarra az akkordmenetre jön pár kör improvizálás, majd az eredeti dallam […]

  4. […] Akkord zárlatok, patternek […]

  5. […] Akkord zárlatok, patternek […]

  6. […] Akkord zárlatok, patternek […]

  7. […] Akkord zárlatok, patternek […]

  8. […] Akkord zárlatok, patternek […]

Leave a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


egy × 1 =



Translate in website:
Köszönjük, hogy kedveled a GitarPengeto.hu oldalt:
Akkord fogás kereső
A add9


Thomann partnerek vagyunk
Muziker

Takamine GY93-NAT

Partnereink
BAccord_LOGic_banner
Melyik a kedvenc gitár márkád?
Gitáros pólók
gitarpengeto_polo_banner
Banner csere logó
jazz-blues-gitarpengeto_banner
Gitárpengető.hu QR kód
gitarpengetohu_static_qr_code