Akkord zárlatok, patternek – zeneszerzés alapjai

Az akkordmeneteket különböző szabályrendszerbe, sémákba sorolhatjuk. Ezeket a sémák zeneelméleti nyelven, zárlatoknak (patterneknek) vagy épp szekvenciáknak nevezzük. A cikk elején egy kis elméletet kell átfutni, hogy lássátok az elvet, aztán jöhetnek a konkrét példák.

Példaként egy dal, amit mindenki ismer, a Börtön ablakában című szerzemény: C, Am, F, G akkord-sorozattal eljátszható.
Ez a séma például I. – VI. – IV. – V. felépítésű. Nézzük meg miért is?!

Ez kell hozzá:

Röviden annyi, hogy például a C-dúr skála hangjaiból: C D E F G A H C a következő hármas hangzatok rakhatók össze. (Az összerakható 4-es hangzatokat lásd a DÚR fokok táblázatban.)

Skála:  C D E F G A H C D E F
----------------------------
C dúr   C - E - G
D moll    D - F - A
E moll      E - G - H
F dúr         F - A - C
G dúr           G - H - D
A moll            A - C - E
H o (szűkített)     H - D - F

Észrevehető, hogy dúr az első, a negyedik és ötödik helyen van./h2> Moll a második, harmadik és hatodik fokon. Szűkített a hetedik fokon.
Ez igaz minden dúr skála esetén<

Dúr fokok:     1.   2.    3.    4.  5.   6.    7.
3-mas hangzat: dúr  moll  moll  dúr dúr  moll  szűkített
4-es hangzat:  maj7 moll7 moll7 maj dom7 moll7 moll7-5
C dúr-ra:      C     Dm   Em    F   G    Am    Ho
-------------------------------------------------------------
C dúr  |       C    D     E     F   G    A     H          0#
G dúr  |       G    A     H     C   D    E     F#         1#
D dúr  |       D    E     F#    G   A    H     C#         2#
A dúr  |       A    H     C#    D   E    F#    G#         3#
E dúr  |       E    F#    G#    A   H    C#    D#         4#
H dúr  |       H    C#    D#    E   F#   G#    A#         5#
F# dúr |       F#   G#    A#    H   C#   D#    E#         6#
-------------------------------------------------------------
Gb dúr |       Gb   Ab    B     Cb  Db   Eb    F          6b
Db dúr |       Db   Eb    F     Gb  Ab   B     C          5b
Ab dúr |       Ab   B     C     Db  Eb   F     G          4b
Eb dúr |       Eb   F     G     Ab  B    C     D          3b
B dúr  |       B    C     D     Eb  F    G     A          2b
F dúr  |       F    G     A     B   C    D     E          1b
-------------------------------------------------------------
Funkciója:     T    S     T/D   S   D   S/T   (D)   T
Jelentése: T = Tonika S = Subdomináns D = Domináns
Egy példa kiemelve:
C dúr skála:   C    D     E     F   G    A     H     C
C dúrra:       C    Dm    Em    F   G    Am    Ho    C

A C dúr párhuzamos molljához kicsit átrendeztük a C dúr-t:

                  A H C D E F G A
A moll            A - C - E
H o (szűkített)     H - D - F
C dúr                 C - E - G
D moll                  D - F - A
E moll                    E - G - H
F dúr                       F - A - C
G dúr                         G - H - D

Észrevehető, hogy dúr az első, a negyedik és ötödik helyen van (szűkített a hetedik fokon). Moll a második, harmadik és hatodik fokon.

Moll fokok:            3.   4.    5.    6.  7.   1.    2.  
3-mas hangzat:         dúr  moll  moll  dúr dúr  moll  szűk
4-es hangzat:          maj7 moll7 moll7 maj dúr7 moll7 moll7-5
Amoll-ra vetítve:      C    Dm    Em    F   G    Am    Ho
-------------------------------------------------------------
A moll  |              C    D     E     F   G    A     H          0#
E moll  |              G    A     H     C   D    E     F#         1#
H  moll |              D    E     F#    G   A    H     C#         2#
F# moll |              A    H     C#    D   E    F#    G#         3#
C# moll |              E    F#    G#    A   H    C#    D#         4#
G# moll |              H    C#    D#    E   F#   G#    A#         5#
D# moll |              F#   G#    A#    H   C#   D#    E#         6#
-------------------------------------------------------------
Eb moll|               Gb   Ab    B     Cb  Db   Eb    F          6b
B moll |               Db   Eb    F     Gb  Ab   B     C          5b
F moll |               Ab   B     C     Db  Eb   F     G          4b
C moll |               Eb   F     G     Ab  B    C     D          3b
G moll |               B    C     D     Eb  F    G     A          2b
D moll |               F    G     A     B   C    D     E          1b
-------------------------------------------------------------
Funkciója:             T/D  S     D     S/T (D)  T     S     
Jelentése: T = Tonika S = Subdomináns D = Domináns
Egy példa kiemelve:
C (Am) dúr skála:      A    H     C     D    E    F     G     A
C dúrra (Amoll-ra):    Am   Ho    C     Dm   Em   F     G     Am

patternek

Hármas hangzatok funkciója az alábbi lehet:

I. fokán   TONIKA
II. fokán  SUBDOMINÁNS
III. fokán TONIKA-DOMINÁNS
IV. fokán  SUBDOMINÁNS
V. fokán   DOMINÁNS
VI. fokán  SUBDOMINÁNS-TONIKA
VII. fokán tiszta kvinttel rendelkező hármas hangzat lehet DOMINÁNS
(Az uralkodó domináns a dúr V. fokán található, amely kiterjeszti hatását a III. és a VII. fokra.)

Ezt megközelíthetjük több módon, például a C dúrt melyik hangnem-melyik fokán használjuk. Lásd a fenti táblázat alapján:

C dúr I. fokán TONIKA
G dúr IV. fokán SUBDOMINÁNS
F dúr V. fokán DOMINÁNS
F moll V. fokán SUBDOMINÁNS-TONIKA

Ezt megközelíthetjük több módon, például a G dúrt melyik hangnem-melyik fokán használjuk. Lásd a fenti táblázat alapján:

G dúr I. fokán TONIKA
D dúr IV. fokán SUBDOMINÁNS
C dúr V. fokán DOMINÁNS
C moll V. fokán SUBDOMINÁNS-TONIKA
stb.

Aki azt állítja sok minden eljátszható 4 akkorddal, igaza van:

és 6 akkorddal:

Szekvenciák, sémák, patternek:

– autentikus: I–IV–II–V–III–VI + kadencia,
– plagális: I–V–VI–III–IV–I–II–VI + kadencia.

Kadenciális lépések (7#, 7b előjegyzésig, dúrban és mollban):

- authentikus (II-V-I, III-V-I, VI-V-I)
– plagális (I–V, IV–I)
– összetett autentikus (I–IV–V–I)
– kibővített összetett (I–V–I–IV–V–I).
Zárlati domináns: (V, V7, V87)

1-4-re alapuló szekvenciák:

I-IV pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • Wilson Pickett – In the Midnight Hour
  • Bruce Springsteen – Glory Days (verszak alatt)

Jellemző akkordok: | C | F | C | F |

1-5-re alapuló szekvenciák:

I-V pattern:

  • Ismert, erre épülő szám:
  • La Cucharacha
  • Tico-Tico eleje

Jellemző akkordok: | Am | E7 |

5-1-re alapuló szekvenciák:
Plagális zárlat

V-I pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • And I Love Her

Jellemző akkordok: | Fm | Cm |

Authentikus szekvenciák: S - D - T
populáris zene, jazz, R&B, pop, rock és country

II-V-I pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • Albert Hammond – It Never Rains In Southern California
  • Autumn Leaves,
  • Beatles – All my loving

Jellemző akkordok dúr hangnemben: | Dm | G7 | C |
Jellemző akkordok moll hangnemben: | Hm7-5 | E7 | Am |

III-V-I pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • ?

Jellemző akkordok dúr hangnemben: | F | G7 | C |
Jellemző akkordok moll hangnemben: | Dm7 | E7 | Am |

VI-V-I pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • ?

Jellemző akkordok dúr hangnemben: | Am | G7 | C |
Jellemző akkordok moll hangnemben: | Fmaj7 | E7 | Am |

1-4-5-re alapuló szekvenciák:

I-IV-V pattern:
Rock and Roll és Blues.
Blues-kör: Ez egy tizenkét ütemes periódus, mely -
kötött módon – adott harmóniákból áll. Az autentikus blues-körben például
háromféle akkord van: I. fok (tonika), IV. fok (szubdomináns) és
V. fok (domináns). Tehát főfunkciók. Fontos, hogy ebben a fajta bluesban
a modalitástól eltérve csak dúrszeptim harmónia szerepel.
Ismert, erre épülő szám:

  • Take The A Train
  • Ray Charles’ “What’d I Say” (1959)
  • Rock Around the Clock (1952)
  • Muddy Waters’ “Train Fare Blues” (1948)
  • Howlin’ Wolf’s “Evil” (1954)
  • Big Joe Turner’s “Shake, Rattle, and Roll” (1954)
  • The refrain of Duffy’s 2011 “Mercy”
  • Gene Vincent’s “Be Bop A Lula”
  • Elvis Presley’s “Hound Dog” and the “A” section of “All Shook Up.” “Heartbreak Hotel”
  • The verse structure of The Beatles’ “I Want You (She’s So Heavy)”, and all of “Yer Blues”
  • Louis Prima’s “Jump, Jive and Wail”
  • Johnny Cash’s “Folsom Prison Blues”
  • King Oliver Creole’s “Dippermouth Blues”
  • Mungo Jerry’s “In the Summertime”
  • Little Richard’s “Tutti Fruttii”
  • White Stripes’ “Ball and Biscuit”
  • ZZ Top single “Tush” is an example of the twelve-bar blues in rock.
  • Prince’s “Kiss” is a 12-bar blues form with unusually long 8-beat bars.
  • Georgia Satellites’ “Keep Your Hands to Yourself”
  • Stevie Ray Vaughan’s “Pride and Joy”
  • Led Zeppelin’s “The Girl I Love She Got Long Black Wavy Hair” and their cover of “You Shook Me” and “Traveling Riverside Blues”.

Jellemző akkordok: ebben a példában:
C – C – C – C vagy C7 – C7 – C7 – C7
F – F – C – C vagy F7 – F7 – C7 – C7
G – G – C – C vagy G7 – G7 – C7 – C7

Tehát:
I – I – I – I
IV – IV – I – I
V – V – I – I

Jellemző akkordok: C dúros példában:
A-A-B-A dalszerkezet:
A: | C | / | D7#5 | / | Dm | G7 | C | Dm G7 |
A: | C | / | D7#5 | / | Dm | G7 | C | Dm C7 |
B: | F | / | / | / | D7 | / | Dm | G7 |
A: | C | / | D7#5 | / | Dm | G7 | C | Dm G7 |

2-3-6-re alapuló szekvenciák:

III-VI-II pattern: Swingre jellemző
Ismert, erre épülő szám:

  • ?

Jellemző akkordok: | Em | G7 | Dm |

2-4-6-re alapuló szekvenciák:

II-V-VI pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • ?

Jellemző akkordok: | Dm | G7 | A |

1-2-3-5-re alapuló szekvenciák:

I-III-II-V pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • The Shadows – Till

Jellemző akkordok: | C | Em | Dm | G |

1-2-4-5-re alapuló szekvenciák:

VI-II-V-I pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • ?

Jellemző akkordok: | Am | Dm | G | C |

1-2-5-6-ra alapuló szekvenciák:

I-VI-II-V pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • Beatles – Penny Lane
  • Frank Sinatra – More

Jellemző akkordok: | C | Am | Dm | G |

I-VI-II-V Ragtime pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • Harry Nilsson – Without You

Jellemző akkordok: | Cmaj7 | Am7 | Dm7 | G7 |

1-4-5-6-ra alapuló szekvenciák:

I-VI-IV-V pattern:
Ismert, erre épülő szám:
A börtön ablakában

  • Green Day – Jesus of Suburbia
  • The Police – Every Breath You Take
  • Ben E. King – Stand by Me
  • Johnny Cash – The Man Comes Around
  • Radiohead – No Surprises

Jellemző akkordok: | C | Am | F | G | vagy | D | Hm | G | A |

Fokok:                       1.   6.    4.    5.
Skála 3-mas hangzat fokai:   dúr  moll  dúr  dúr
C dúrra vetítve:             Cdúr Amoll Fdúr Gdúr

I-V-VI-IV pattern: Lásd a 4 akkordos számokat a videóban: :-)
Ismert, erre épülő szám:

  • James Blunt – You’re Beautiful
  • Alphaville – Forever Young
  • Jason Mraz – I’m yours
  • Mika – Happy Ending
  • Alex Lloyd – Amazing
  • The Calling – Wherever You Will Go
  • Elton John – Can You Feel The Love Tonight
  • Maroon5 – She Will Be Loved
  • The Last Goodnight – Pictures of You
  • U2 – With or Without You
  • Crowded House – Fall at Your Feet
  • Beatles – Let it be
  • Red Hot Chilli Peppers – Under the Bridge
  • Daryl Braithwaite – The Horses
  • Bob Marley – No Woman, No Cry
  • Marcy Playground – Sex and Candy
  • Men At Work – Land Down Under
  • Banjo Patterson’s Waltzing Matilda
  • A Ha – Take On Me
  • Green Day – When I Come Around
  • Eagle Eye Cherry – Save Tonight
  • Toto – Africa
  • Beyonce – If I Were A Boy
  • The Offspring – Self Esteem
  • The Offspring – You’re Gonna Go Far Kid
  • Pink – You and Your Hand
  • Lady Gaga – Poker Face
  • Aqua – Barbie Girl
  • The Fray – You Found Me
  • 30h!3 – Don’t Trust Me
  • MGMT – Kids
  • Tim Minchin – Canvas Bags
  • Natalie Imbruglia – Torn
  • Five For Fighting – Superman
  • Axis Of Awesome – Birdplane
  • Missy Higgins – Scar

Jellemző akkordok: | C | G | Am | F | vagy más hangnemben: | E | H | C#m | A |

IV-I-VI-V pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • Passion Pit – Take a Walk
  • Maroon 5 – Payphone

Jellemző akkordok: | F | C | Am | G |

VI-IV-I-V pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • Lady Gaga – Poker Face;
  • Bon Jovi – It’s My Life;
  • Toto – Africa

Jellemző akkordok: | Am | F | C | G |

1-5-6-3-4-1-4-5-ra alapuló szekvencia:

I-V-VI-III-IV-I-IV-V pattern:
Ismert, erre épülő szám:
A börtön ablakában

Jellemző akkordok: | D | A | Hm | F#m | G | D | G | A |

Egyéb kivételek:

Moll subdomináns: A dúr skála IV. fokon elhelyezkedő dúr Subdomináns helyére moll subdomináns akkordot helyezünk.

Moll domináns: A dúr V. fokán elhelyezkedő dúr Domináns helyére moll akkordot helyezünk.
Ismert, erre épülő szám:

  • Poljuska

Váltó domináns: A dúr skála II. vagy III. vagy VI. fokán elhelyezkedő moll akkord helyére dúr akkordot helyezünk.

Tonális kitérők:

Egy adott nóta az ütemek nagy részében egy hangnemben van, de például 2 ütemre más hangnembe megy át, majd visszatér ez eredetibe.

Kapcsolódó cikkek:

Oszd meg a cikket!


Translate in website:
Köszönjük szépen, ha megosztod a cikket és hozzászólsz:
Köszönjük, hogy kedveled a GitarPengeto.hu oldalt:
Melyik a kedvenc gitár márkád?
Pelikan
Akkord fogás kereső
A add9


Partnereink
BAccord_LOGic_banner
Az ebay.de ajánlatai
Gitáros pólók
gitarpengeto_polo_banner
Kövesd a GitárPengető.hu-t
FacebookGooglePlusRSS
Az Amazon.de ajánlatai:
Banner csere logó
jazz-blues-gitarpengeto_banner
Gitárpengető.hu QR kód
gitarpengetohu_static_qr_code