Improvizálás elmélete

Ahogy olvashattad már az improvizációs gitár játék technika című cikkben, akkor improvizálsz igazán jól, ha a zenekörnyezetbe beleillik amit játszol.

Persze mondhatjuk, hogy ááá, ez valakinek csak úgy jön, mert akkora tehetség, a vérében van. Biztos van ilyen is, aki ennyire ráérez, VISZONT ennek nagyon komoly elmélete van. Nézzünk két módszert hogyan tudhatjuk, mit játszhatunk egy akkordmenetre:

  • Hangnem meghatározása skálákkal: Meg kell állapítani, hogy adott akkord menetre, mely skálá(ka)t tudod rájátszani. Különböző fekvésekben például a dúr vagy moll skálákat próbálgatva, kísérleti módszerrel is a hangnemet. Tehát a zene hallgatása közben elkezdjük játszani a különböző fekvésekben a (modális) skálákat és megfigyeljük, mely fekvésben játszott például dúr skála hangzik jól az akkord menetre. (Előfordulhat, hogy egy nóta nem egy hangnemben van végig, ez esetben így nagyobb a hibalehetőség vagy ezt fel kell ismerni!)
  • Akkordkészlet akkordkör meghatározása: Nézzük meg milyen akkordokból áll a nóta, ha például C, F és G akkordokból áll, akkor tudhatjuk, hogy ez C dúrban van, hiszen például a C dúrt ezek az akkordok fejezik ki (lásd lentebb). Ez esetben a C dúr modálisait játszhatod erre az akkordmenetre. Ujjrendeket lásd ebben a cikkben. A lényeg, tudni kell melyik akkordot tekinthetjük tonikának. További példákat itt találsz.
  • Tehát tudjuk, hogy milyen tonalitású a nóta.

 

Fantasztikus dolog, mikor játszol CSAK ÚGY, de egy hang sem hamis.

Ezzel kezdődik a tanulás, aztán persze egyre jobban összeállnak a ujjrendek, felhasználhatsz riffeket és a saját stílusodat is kialakíthatod ezáltal.

Fokok:         1.   2.    3.    4.   5.   6.    7.
3-mas hangzat: dúr  moll  moll  dúr  dúr  moll  szűkített
4-es hangzat:  maj7 moll7 moll7 maj  dom7 moll7 moll7-5
C dúr  |       C    D     E     F    G    A     H          0#
Csak a C dúr hangjait felhasználva
prim           C    D     E     F    G    A     H
terc           E    F     G     A    H    C     D
kvint          G    A     H     C    D    E     F
               Cdúr Dmoll Emoll Fdúr Gdúr Amoll Fszűkített 
               T                S    D
T = Tonika
S = Subdomináns
D = Domináns

Adott akkordokra játszható modális skálák, hogy megtudjuk milyen tonalitású a nóta:

Fokok:         1.   2.    3.    4.   5.   6.    7.
3-mas hangzat: dúr  moll  moll  dúr  dúr  moll  szűkített
4-es hangzat:  maj7 moll7 moll7 maj  dom7 moll7 moll7-5
Játszható skálák tonalitás szerint:
               dúr  dór   fríg  líd  mix  moll  lokriszi

Hangnem meghatározása: Dúr vagy Moll jellegű, a terc dönti el, hogy kis vagy nagy terc van benne.

                            HANGNEMEK
Dúr jellegű egy nóta:       dúr, líd, mixolíd, lokriszi
                            --------    |         |
Dúr 4-es jellegű egy nóta:    maj7     dom7  félszűkített

 

                            HANGNEMEK
Moll jellegű egy nóta:      dór, fríg, moll            (ezekben van pentaton)
Moll 4-es jellegű egy nóta: ugyanez a kis terc miatt

 

Adott modálisra, melyik blues játszható:

  • Moll-ra alaphangról + blues alaphangról
  • Dúr-ra 6. hangról (alaphangról) + az összes modális + blues skála a moll alaphangról (F dúrra F dúr játszható)
  • Dór-ra alaphangról a Dór skála + 1 hanggal alatti dúr összes modálisa + blues skála alaphangról (D dúr E dór – E1)
  • Fríg (Líd)-re alaphangról a fríg skála + az összes párhuzamos modális (2 hanggal alatta lévő dúr). Erre nem passzol a blues skála, tehát inkább csak modálisokat játszunk. Esetleg a moll hangról indított bluest játszhatunk.
  • Mixolíd-ra alaphangról mixolíd skála + párhuzamos modálisok + fríg hangról indított 1-es blues + alaphangról indított 1-es blues (nagy terccel) (D mixolídra – G dúr modálisok, H blues skála, D blues skála (nagy terccel))

 

Kapcsolódó cikkek:

Oszd meg a cikket!

4 Comments - Leave a comment
  1. […] nyolcadok. A swing együttesekben legtöbbször szerepel egy szólista, aki a hangszerelt részekre improvizál. A táncolható swing, olyan zenekarvezetők vezetésével, mint Benny Goodman és Count Basie volt […]

  2. […] el a következőket: az akkordkörről, az improvizálás elméletéről és a skálák […]

  3. […] Akkor improvizálsz igazán jól, ha a zenekörnyezetbe beleillik amit játszol. Persze mondhatjuk, hogy ááá, ez valakinek csak úgy jön, mert akkora tehetség, a vérében van. Biztos van ilyen is, aki ennyire ráérez, VISZONT ennek nagyon komoly elmélete van, lásd a gitarpengeto.hu improvizálás elmélete cikkjében! […]

  4. […] Improvizálás elmélete […]

Leave a comment

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük


5 + kettő =

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>



Translate in website:
Köszönjük szépen, ha megosztod a cikket és hozzászólsz:
Köszönjük, hogy kedveled a GitarPengeto.hu oldalt:
Melyik a kedvenc gitár márkád?
Pelikan
Akkord fogás kereső
A add9


Partnereink
BAccord_LOGic_banner
Az ebay.de ajánlatai
Gitáros pólók
gitarpengeto_polo_banner
Kövesd a GitárPengető.hu-t
FacebookGooglePlusRSS
Az Amazon.de ajánlatai:
Banner csere logó
jazz-blues-gitarpengeto_banner
Gitárpengető.hu QR kód
gitarpengetohu_static_qr_code