Zeneelmélet gitárosok számára egyszerűen, érthetően. Dúr, moll, modális, pentaton, blues, összhangzatos, egész hangú skálák. Hangolás típusok, patternek, akkord zárlatok és minden, ami a gitárosok zenei fejlődéséhez nélkülözhetetlen.

Te melyik akkord szekvenciát használod?

Te melyik akkord szekvenciát használod?

Nézd meg, az adott szekvenciával mely számokat tudod eljátszani?

SZÜLŐ SZEKVENCIA PÉLDA SZEKVENCIA HANGULATA
1-4 I-IV-re épülő szekvenciák C-F

Wilson Pickett -In The Midnight Hour

1-4 IV-I-re épülő szekvenciák: Plagális zárlat F-C
1-5 I-V-re épülő szekvenciák: Plagális zárlat C-G
(Beatles-And I love her)
1-4-5 I-IV-V-re épülő szekvenciák (blues kör),
lásd még I-IV-V zárlat (játsszunk bluest!)
I-IV-V-I-re épülő szekvenciák: Összetett authentikus zárlat
C-F-G-C

SRV-Pride and Joy
Bill Haley-Rock Around the Clock

Boldog
1-4-5 I-V-I-IV-V-I: Kibővített összetett zárlat C-G-C-F-G-C
1-4-5 I-V-IV-I C-G-F-C Rock n’ roll
1-5-6 VI-V-I épülő szekvencia (authentikus zárlat) Am-G-C
1-5-6 VI-I-VI-V Am-C-Am-G Szomorú, sötét
1-4-5-6 I-IV-V-VI-ra épülő szekvenciák (A legtöbb nóta)
1-4-5-6 I-IV-VI-V C-F-Am-G Pop-rock
1-4-5-6 I-V-VI-IV C-G-Am-F

Republic – 67-es úton
Republic – Szállj el kismadár
U2 – With or Without You

Fülbemászó, felemelő
1-4-5-6 I-VI-IV-V C-Am-F-G

A börtön ablakában
Bon Jovi-Living on a Prayer

Romantikus
1-4-5-6 IV-I-VI-V F-C-Am-G

Maroon 5-Payphone

Romantikus
1-4-5-6 VI-IV-I-V Am-F-C-G

Lady Gaga-Poker Face
Toto-Africa
Szakács Gergő-Képtelen

Meleg, komfortos
1-3-4-5-6 I-V-VI-III-IV C-G-Am-Em-F Energikus
1-2-5 II-V-I-re épülő szekvenciák (authentikus zárlat) Dm7-G7-C

Beatles-All my loving

Jazz, smooth
1-3-5 III-V-I-re épülő szekvenciák (authentikus zárlat) Em-G-C
1-2-3-5 I-III-II-V-re épülő szekvenciák C-Em-Dm-G

Shadows – Till

1-2-4-6 I-II-VI-IV-re épülő szekvenciák C-Dm-Am-F

Rihanna – Stay

1-2-4-5 I-IV-II-V C-F-Dm-G Jazz standard, R&B
1-2-4-5 IV-I-V-II-re épülő szekvenciák C-G-C-A-(E)

J.Hendrix-Hey Joe

1-2-5-6 I-VI-II-V-re épülő szekvenciák C-Am-Dm-G

Beatles-Penny Lane

1-3-4-5 I-III-IV-V C-Em-F-G Világos, pozitív
1-3-4-6 I-III-VI-IV C-Em- Am-F Álmodozó, érzelgős
2-3-6 III-VI-II-ra épülő szekvenciák Em-Am-Dm

(swinges nóták)

2-5-6 II-V-VI-ra épülő szekvenciák Dm-G7-Am
I-bVII-IV C-Bb-F Kavicsos, erős
Egyéb kivételek, tonális kitérők

Részletesen itt olvashatsz a szekvenciákról:

Akkord zárlatok, patternek – zeneszerzés alapjai

Mi kell még hozzá?

Akkordkör elmélete

 

More from Zeneelmélet

Tudtad, hogy a bourdonhangok folyamatosan zengnek?

Mik is azok a bourdonhangok? Azok a hangok, amelyek a folyamatosan szólnak, zengenek, búgnak, rezegnek, morognak vagy bárhogy is nevezzük, kísérik a dallamot. Ugye hogy érdekes?! A kísérő (bourdon) hang jellemzője, hogy hangja nem változik az dallamhangokkal, illetve akkordokkal együtt, … read more

Kodály módszer és a relatív szolmizációs rendszer

Hogyan tud a zeneoktatás jó élményt szerezni a tanulóknak? Te tudod mi az a relatív szolmizációs rendszer? kiváló oktató képzett tanerő. Kodály szerint csak az tud szakszerűen, élményszerűen tanítani, aki maga is birtokában van a kottaolvasásnak. motiváló zeneművek jó tananyag. … read more

Akkordmenetre (akkordra) játszható skálák 2. (példa szekvenciák)

Ebben a cikkben bemutatásra kerül, hogyan tudsz különböző akkordmenetekre improvizálni. Hogyan tudjuk skálákkal kifejezni az egyes akkordokat, vagy az egyes akkordokban szereplő hangokat. Nézd meg elsődlegesen minden hangnemre a modális kör cikkünket!!! Ehhez előzetesen javasolt az első cikkben található skálákra … read more

Ismered a negyedes-triolát?

Kezdjük a triolával, hogyan néz ki ez a ritmusképlet? Ebben a cikkben is utaltunk már erre, olvasd el. Nézzük először a második sorban található ritmust: Hogyan számolunk rá? Lábunkkal doboljuk a negyedeket, ujjunkkal dobolunk az asztalon a leírt: egyenként-kettőnként… szavakat. … read more