Arpeggio, mint díszítő elem

Comments: No Comments
Published on: 2019.08.11.

Az arpeggio nem csupán a gitárosok gyakorlati képzésére alkalmas szerkezet, hanem a zenemű része is lehet.

Az akkord bal oldalán megszakított vagy végigfutó hullámvonallal jelölik, mely a két határhang között húzódik.
A (sweep-picking) technika az, ha két vagy több szomszédos húron egymást követően pengetünk, mindegyiken egy lenyomást használva, amikor lefelé haladunk vagy amikor felfelé visszük a pengetőt. A legtöbb gitáros általában az arpeggiókkal társítja ezt. Először ennek a technikának az elsajátítása a fontos, ezt követően léphetünk az arpeggio-alakzatok megtanulására.

Arpeggio alakzatok:
A pentaton skála hangjai azonban nem nagyon alkalmasak arpeggio-technikára, mert más a skála belső, zeneelméleti szerkezete.
Az arpeggio főként a söprő-pengetéshez köthető technikája minimum 2 vagy több húros. A leggyakoribb arpeggio-futamok 3-4, ritkán 5 húrosak.

Példák a különböző futamokra:

Moll arpeggio:

E||-------------8---12----8----------------||
B||-------10--------------------10---------||
G||--9--------------------------------9----||
D||----------------------------------------||
A||----------------------------------------||
E||----------------------------------------||
E||------------3----7---3----------------||
B||-------5------------------5-----------||
G||--4----------------------------4------||
D||--------------------------------------||
A||--------------------------------------||
E||--------------------------------------||

Dúr arpeggio:

E||------------7---10---7-------------||
B||-------8------------------8--------||
G||--7---------------------------7----||
D||-----------------------------------||
A||-----------------------------------||
E||-----------------------------------||
E||------------5----8----5---------------||
B||-------6-------------------6----------||
G||--5----------------------------5------||
D||--------------------------------------||
A||--------------------------------------||
E||--------------------------------------||
E||--15-12----------12h15p12----------12-||
B||--------13----13----------13----13----||
G||---------- 12----------------12-------||
D||--------------------------------------||
A||--------------------------------------||
E||--------------------------------------||

p=pull off; h=hammer on

Mit lehet ebből kihozni:

(tovább olvasom…)

Modális-kör annak, aki szeret(ne) improvizálni

Categories: Zeneelmélet
Comments: No Comments
Published on: 2019.04.15.

Milyen modális skálákat játszhatunk különböző előjegyzésű nótákra?

A válasz az alábbi ábrából egyértelműen kiderül.

  • C dúrban nincs előjegyzés (0#): C D E F G A H C
  • C dúr skákára felépíthető modális hangsorok a következők:
    C | D dór | E frig | F lid | G mix | A moll
  • Ellenőrizd ugyanezt a modális-körön.

Hogy néz ki ez szövegesen leírva?

  • Ugyanez szövegesen leírva nem előjegyzések, hanem a gitár nyakán az első fekvéstől felfelé haladva:

(tovább olvasom…)

Akkordok felépítése látványos infografikán

Categories: Zeneelmélet
Tags: No Tags
Comments: No Comments
Published on: 2018.02.10.

Hihetetlen módon ábrázolja Tom Duchene az akkordok felépítését.

Aki vizuális típus és konyít valamit a zeneelmélethez, egyértelművé válik egy pillanat alatt a lényeg.

Aki másként szeretné megérteni, azoknak a következő cikkeket javaslom:

akkordok_felepitese1

(tovább olvasom…)

Joe Satriani és a tengely-elmélet

Categories: Zeneelmélet
Comments: No Comments
Published on: 2015.04.10.

joe-satriani

Joe Satriani a Bartók Béla műveiben Lendvai Ernő által “tengely-elmélet”-nek nevezett hangsorokat szólaltatja meg és ezzel a tengely-elmélet technikával építi fel az akkordokat. A tonikát használja mint basszus hangot és a melodikus skála szerint választja és fekteti alá az akkordokat.
Az alábbi példa ismét megerősít minket abban, hogy az improvizálás igazából tényleg nagyon sok elmélettel képzéssel sajátítható el igazán. Bartók Bélát egyébként több zenész is megemlíti, mint a jazz improvizáció úttörőjét, többek között például Chick Corea jazz zongorista is.

A hang(magasság)- tengely, ezt az általános hangmagasság és a tonika ad meg, amely mint kezdeti kulcs a legfontosabb része az összes akkordnak egy akkordmenetben.

A magyarázathoz lásd még a modális skálák szerkezetét! (Modális, más néven diatonikus hangsor az, amelyet hét különböző hang alkot.)

(tovább olvasom…)

A-A-B-A és A-A-B-A-C-A-A-B-A dalszerkezet

Most már tudjuk milyen patternek, zárlatok vannak, itt az ideje, hogy lássuk ezeket a patterneket hogyan illeszthetjük össze.

A leggyakoribb dalforma (song form) a jazz standardekben, gospelekben, valamint a popzenékben egyaránt megtalálható.
Az A-A-B-A szerkezetben az A-rész a verse, a B-rész a bridge. A verse részek egyformák, csak a szövegük változik, és esetleg az utolsó két ütem.

Általában 32 ütemes nótákról beszélünk:

A 32-ütemes forma négy részből áll,

  • legtöbbször mindegyik rész nyolc ütemből (4×8=32),
  • két verze (A-szakasz),
  • egy kontrasztos B-szakasz (a bridge, avagy „középnyolcas”), és
  • egy újabb verze az utolsó A-szakaszban (AABA).

A „verze-refrén” szerkezet (avagy ABA szerkezet) kombinálható az AABA formával. Egyetlen akkordmenet ismétlése határozza meg az egyszerű verze-szerkezetet, mint amilyen a 12-ütemes blues.

Az AABA forma variálható például ezzé:
(tovább olvasom…)

Egész hangú skála ujjrendek

Categories: Zeneelmélet
Comments: 2 Comments
Published on: 2014.09.09.

Az egész-skála szimmetrikus skálának tekinthető, mert ez teljes mértékben egész lépésekből (vagy egész hangokból) áll.

Ez egy hat hangból skála (ami ritka, mert szinte minden skála hét hangjegyből áll). Ez egy szép hangzású skála, és nem véletlen a kialakulása. Használatos a komolyzenében és a jazz-ben is.

Míg a normál dúr skála felépítése

  1 - 1  1/2  1 - 1 . 1  1/2  =  2 egész, 1 fél, 3 egész, 1 fél.
C - D - E - F - G - A - H - C

addig az egész hangú skála 6 egész hangközből áll:
C esetén: C – D – E – F# – G# – Bb – C

C-ről egész hangú skála:

(tovább olvasom…)

Akkord zárlatok, patternek / 1-5-6-ra épülő szekvencia

Categories: Zeneelmélet
Comments: No Comments
Published on: 2014.08.22.

VI-V-I pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • ?

Jellemző akkordok dúr hangnemben: | Am | G7 | C |
Jellemző akkordok moll hangnemben: | Fmaj7 | E7 | Am |

Akkord zárlatok, patternek / 1-3-5-re épülő szekvenciák

Categories: Zeneelmélet
Comments: 1 Comment
Published on: 2014.08.22.
Authentikus szekvenciák: S - D - T populáris zene, jazz, R&B, pop, rock és country

authentikus (II-V-I, III-V-I, VI-V-I)

III-V-I pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • ?

Jellemző akkordok dúr hangnemben: | F | G7 | C |
Jellemző akkordok moll hangnemben: | Dm7 | E7 | Am |

Akkord zárlatok, patternek / 1-2-5-re épülő szekvenciák

Categories: Zeneelmélet
Comments: No Comments
Published on: 2014.08.22.
Authentikus szekvenciák: S - D - T populáris zene, jazz, R&B, pop, rock és country

authentikus (II-V-I, III-V-I, VI-V-I)
II-V-I pattern:
Ismert, erre épülő szám:

  • Albert Hammond – It Never Rains In Southern California
  • Autumn Leaves,
  • Beatles – All my loving

Jellemző akkordok dúr hangnemben: | Dm | G7 | C |
Jellemző akkordok moll hangnemben: | Hm7-5 | E7 | Am |

Akkord zárlatok, patternek / Egyéb kivételek és tonális kitérők

Categories: Zeneelmélet
Comments: 1 Comment
Published on: 2014.08.22.
Egyéb kivételek:

Moll subdomináns: A dúr skála IV. fokon elhelyezkedő dúr Subdomináns helyére moll subdomináns akkordot helyezünk.

Moll domináns: A dúr V. fokán elhelyezkedő dúr Domináns helyére moll akkordot helyezünk.
Ismert, erre épülő szám:

  • Poljuska

Váltó domináns: A dúr skála II. vagy III. vagy VI. fokán elhelyezkedő moll akkord helyére dúr akkordot helyezünk.

Tonális kitérők:

Egy adott nóta az ütemek nagy részében egy hangnemben van, de például 2 ütemre más hangnembe megy át, majd visszatér ez eredetibe.

1. oldal123...5...Utolsó »

Translate in website:
Köszönjük, hogy kedveled a GitarPengeto.hu oldalt:
Akkord fogás kereső
A add9


Thomann partnerek vagyunk
Partnereink
BAccord_LOGic_banner
Melyik a kedvenc gitár márkád?
Gitáros pólók
gitarpengeto_polo_banner
Banner csere logó
jazz-blues-gitarpengeto_banner
Gitárpengető.hu QR kód
gitarpengetohu_static_qr_code