Az akkordmeneteket különböző szabályrendszerbe, sémákba sorolhatjuk.
Ezeket a sémák zeneelméleti nyelven, zárlatoknak (patterneknek) vagy épp szekvenciáknak nevezzük. A cikk elején egy kis elméletet kell átfutni, hogy lássátok az elvet, aztán jöhetnek a konkrét példák.
Példaként egy dal, amit mindenki ismer, a Börtön ablakában című szerzemény: C, Am, F, G akkord-sorozattal eljátszható.
Ez a séma például I-VI-IV-V felépítésű. Nézzük meg miért is?!
Ez kell hozzá:
Röviden annyi, hogy például a C-dúr skála hangjaiból: C D E F G A H C a következő hármas hangzatok rakhatók össze. (Az összerakható 4-es hangzatokat lásd a DÚR fokok táblázatban.)
Skála: C D E F G A H C D E F
----------------------------
C dúr C - E - G
D moll D - F - A
E moll E - G - H
F dúr F - A - C
G dúr G - H - D
A moll A - C - E
H o (szűkített) H - D - F
Észrevehető, hogy dúr az első, a negyedik és ötödik helyen van. Moll a második, harmadik és hatodik fokon. Szűkített a hetedik fokon.
Ez igaz minden dúr skála esetén.
Dúr fokok: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 3-mas hangzat: dúr moll moll dúr dúr moll szűkített 4-es hangzat: maj7 moll7 moll7 maj dom7 moll7 félszűkített C dúr-ra: C Dm Em F G Am Ho ------------------------------------------------------------- C dúr | C D E F G A H 0# G dúr | G A H C D E F# 1# D dúr | D E F# G A H C# 2# A dúr | A H C# D E F# G# 3# E dúr | E F# G# A H C# D# 4# H dúr | H C# D# E F# G# A# 5# F# dúr | F# G# A# H C# D# E# 6# ------------------------------------------------------------- Gb dúr | Gb Ab B Cb Db Eb F 6b Db dúr | Db Eb F Gb Ab B C 5b Ab dúr | Ab B C Db Eb F G 4b Eb dúr | Eb F G Ab B C D 3b B dúr | B C D Eb F G A 2b F dúr | F G A B C D E 1b -------------------------------------------------------------
Funkciója: T S T/D S D S/T (D) T Jelentése: T = Tonika S = Subdomináns D = Domináns
Egy példa kiemelve:
C dúr skála: C D E F G A H C C dúrra: C Dm Em F G Am Ho C
A C dúr párhuzamos molljához kicsit átrendeztük a C dúr-t:
A H C D E F G A A moll A - C - E H o (szűkített) H - D - F C dúr C - E - G D moll D - F - A E moll E - G - H F dúr F - A - C G dúr G - H - D
Észrevehető, hogy dúr az első, a negyedik és ötödik helyen van (szűkített a hetedik fokon). Moll a második, harmadik és hatodik fokon.
Moll (összh) fokok: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 3-as hangzat: moll szűk bőv moll dúr dúr szűk 4-es hangzat: mMaj7 ∅ +Maj7 moll7 dom7 Maj7 o7 Amoll 3-ra vetítve: Am Ho C+ Dm E F G#o ------------------------------------------------------------- A moll | A H C D E F G# 0#+1 E moll | E F# G A H C D# 1#+1 H moll | H C# D E F# G A# 2#+1 F# moll | F# G# A H C# D E# 3#+1 C# moll | C# D# E F# G# A H# 4#+1 G# moll | G# A# H C# D# E F## 5#+1 D# moll | D# E# F# G# A# H C## 6#+1 ------------------------------------------------------------- Eb moll| Gb Ab B Cb Db Eb F#(Gb) 6b+1# B moll | Db Eb F Gb Ab B C#(Db) 5b+1# F moll | Ab B C Db Eb F G#(Ab) 4b+1# C moll | Eb F G Ab B C D#(Eb) 3b+1# G moll | B C D Eb F G A#(B) 2b+1# D moll | F G A B C D E#(F) 1b+1# -------------------------------------------------------------
Funkciója: T/D S D S/T (D) T S Jelentése: T = Tonika S = Subdomináns D = Domináns
Egy példa kiemelve:
C (Am) dúr skála: A H C D E F G A Amoll-ra: Am Ho C+ Dm E F G#o Am
- 1-4-re épülő szekvenciák
- 1-5-re épülő szekvenciák: Plagális zárlat (And I love her)
- 1-2-5-re épülő szekvenciák (All my loving)
- 1-3-5-re épülő szekvenciák
- 1-4-5-re épülő szekvenciák (blues kör) (Pride and Joy), lásd még I-IV-V zárlat (játsszunk bluest!) (Hey Joe)
- 2-3-6-ra épülő szekvenciák (swinges nóták)
- 2-4-6-ra épülő szekvenciák
- 1-2-3-5-re épülő szekvenciák (Shadows – Till)
- 1-2-6-4-re épülő szekvenciák (Rihanna – Stay)
- 1-2-5-6-ra épülő szekvenciák (Penny Lane)
- 1-4-5-6-ra épülő szekvenciák (A legtöbb nóta)
- 1-5-6-ra épülő szekvencia
- Egyéb kivételek, tonális kitérők
Fokok / funkciók:
Hármas hangzatok funkciója az alábbi lehet:
I. fokán TONIKA II. fokán SUBDOMINÁNS III. fokán TONIKA-DOMINÁNS IV. fokán SUBDOMINÁNS V. fokán DOMINÁNS VI. fokán SUBDOMINÁNS-TONIKA VII. fokán tiszta kvinttel rendelkező hármas hangzat lehet DOMINÁNS
(Az uralkodó domináns a dúr V. fokán található, amely kiterjeszti hatását a III. és a VII. fokra.)
Ezt megközelíthetjük több módon, például a C dúrt melyik hangnem-melyik fokán használjuk. Lásd a fenti táblázat alapján:
C dúr I. fokán TONIKA G dúr IV. fokán SUBDOMINÁNS F dúr V. fokán DOMINÁNS F moll V. fokán SUBDOMINÁNS-TONIKA
Ezt megközelíthetjük több módon, például a G dúrt melyik hangnem-melyik fokán használjuk. Lásd a fenti táblázat alapján:
G dúr I. fokán TONIKA D dúr IV. fokán SUBDOMINÁNS C dúr V. fokán DOMINÁNS C moll V. fokán SUBDOMINÁNS-TONIKA
Aki azt állítja sok minden eljátszható 4 akkorddal, igaza van:
és 6 akkorddal:
Szekvenciák, sémák, patternek elmélete:
– autentikus: I–IV–II–V–III–VI + kadencia,
– plagális: I–V–VI–III–IV–I–II–VI + kadencia.
Kadenciális lépések (7#, 7b előjegyzésig, dúrban és mollban):
– authentikus (II-V-I, III-V-I, VI-V-I)
– plagális (I–V, IV–I)
– összetett autentikus (I–IV–V–I)
– kibővített összetett (I–V–I–IV–V–I).
Zárlati domináns: (V, V7, V87)
Pingback: Bóbita-Bóbita táncol - GitárPengető.hu
Pingback: Kottaolvasás alapjai - GitárPengető.hu
Pingback: Mit kell tudnia egy szóló és egy ritmus gitárosnak? - GitárPengető.hu
Pingback: Játsszunk bluest - GitárPengető.hu
Pingback: Minden eljátszható 4 akkorddal - GitárPengető.hu
Pingback: More Than a Feeling « GitárPengető.hu
Pingback: Chucu-chucu egy spanyol gyerekdal « GitárPengető.hu
Pingback: Five little ducks… « GitárPengető.hu
Pingback: Take the A Train és az improvizálás « GitárPengető.hu
Pingback: A-A-B-A dalszerkezet « GitárPengető.hu
Pingback: Mi mindent el lehet játszani 5 akkorddal « GitárPengető.hu