Akkord zárlatok, patternek / 1-4-5-re épülő szekvenciák

Categories: Zeneelmélet
Comments: 1 Comment
Published on: 2014.08.22.
1-4-5-re épülő szekvenciák:

I-IV-V pattern:
Rock and Roll és Blues.

Blues-kör: (JÁTSSZUNK BLUEST!)

Ez egy tizenkét ütemes periódus, mely –
kötött módon – adott harmóniákból áll. Az autentikus blues-körben például
háromféle akkord van: I. fok (tonika), IV. fok (szubdomináns) és
V. fok (domináns). Tehát főfunkciók. Fontos, hogy ebben a fajta bluesban
a modalitástól eltérve csak dúrszeptim harmónia szerepel.
Ismert, erre épülő szám:

  • Take The A Train
  • Ray Charles’ “What’d I Say” (1959)
  • Rock Around the Clock (1952)
  • Muddy Waters’ “Train Fare Blues” (1948)
  • Howlin’ Wolf’s “Evil” (1954)
  • Big Joe Turner’s “Shake, Rattle, and Roll” (1954)
  • The refrain of Duffy’s 2011 “Mercy”
  • Gene Vincent’s “Be Bop A Lula”
  • Elvis Presley’s “Hound Dog” and the “A” section of “All Shook Up.” “Heartbreak Hotel”
  • The verse structure of The Beatles’ “I Want You (She’s So Heavy)”, and all of “Yer Blues”
  • Louis Prima’s “Jump, Jive and Wail”
  • Johnny Cash’s “Folsom Prison Blues”
  • King Oliver Creole’s “Dippermouth Blues”
  • Mungo Jerry’s “In the Summertime”
  • Little Richard’s “Tutti Fruttii”
  • White Stripes’ “Ball and Biscuit”
  • ZZ Top single “Tush” is an example of the twelve-bar blues in rock.
  • Prince’s “Kiss” is a 12-bar blues form with unusually long 8-beat bars.
  • Georgia Satellites’ “Keep Your Hands to Yourself”
  • Stevie Ray Vaughan’s “Pride and Joy”
  • Led Zeppelin’s “The Girl I Love She Got Long Black Wavy Hair” and their cover of “You Shook Me” and “Traveling Riverside Blues”.

Jellemző akkordok: ebben a példában:
C – C – C – C vagy C7 – C7 – C7 – C7
F – F – C – C vagy F7 – F7 – C7 – C7
G – G – C – C vagy G7 – G7 – C7 – C7

Tehát:
I – I – I – I
IV – IV – I – I
V – V – I – I

Jellemző akkordok: C dúros példában:
A-A-B-A dalszerkezet:
A: | C | / | D7#5 | / | Dm | G7 | C | Dm G7 |
A: | C | / | D7#5 | / | Dm | G7 | C | Dm C7 |
B: | F | / | / | / | D7 | / | Dm | G7 |
A: | C | / | D7#5 | / | Dm | G7 | C | Dm G7 |

IV-I-V pattern: (iv – i – v – ii – vi)
Ismert, erre épülő szám:

  • Jimi Hendrix – Hey Joe

Jellemző akkordok: ebben a példában:
Akkordmenet: C | G | D | A | E
C | G | D = IV-I-V a G dúrból kiindulva
G | D | A = the IV-I-V a D dúrból kiindulva
D | A | E = the IV-I-V az A dúrból kiindulva

Kapcsolódó cikkek:

Oszd meg a cikket!

1 Comment - Leave a comment
  1. […] (Lásd még ezt a zene elméleti cikkünket is a témában.) Blues-kör: Ez egy tizenkét ütemes periódus, mely – kötött módon – adott harmóniákból áll. Az autentikus blues-körben például háromféle akkord van: […]

Leave a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


négy + 1 =



Köszönjük, hogy kedveled a GitarPengeto.hu oldalt:
Translate in website:
Akkord fogás kereső
A add9


Thomann partnerek vagyunk
Partnereink
BAccord_LOGic_banner
Melyik a kedvenc gitár márkád?
Gitáros pólók
gitarpengeto_polo_banner
Banner csere logó
jazz-blues-gitarpengeto_banner
Gitárpengető.hu QR kód
gitarpengetohu_static_qr_code