Mindenki előbb-utóbb eljut arra a szintre, hogy szeretné rögzíteni a gitár hangját jó minőségben. Nézzük át a lehetőségeket, érdemes átgondolni, mielőtt felvennénk életünk nagy szólóját, nem mindegy milyen minőségben vesszük azt fel.
1. Természetesen mindenki megpróbálja tanonc korában egy szál 1000 forintos mikrofonnal (régen a magnójára), mostanában a számítógépére rögzíteni a gitár jelét. Hogy mást ne említsek, a telefon diktafonjának segítségével. Ez utóbbi mondjuk “digitális jegyzetelésre” tökéletes, ha épp ihletben vagyunk.
2. Van rá mód, hogy egy multieffektbe vagy egy külső hangkártyába (nagy impedanciás (instruments) bemenetbe) dugjuk be a gitárunkat és annak kimenetét kötjük rá a számítógépre, ott pedig tetszőleges programmal rögzítjük azt. Természetesen olyan programmal, amely sávokat is tud kezelni: Például: Cubase, Sony Acid.
A 4. pontban leírva nézzük meg, hogy csinálja ezt Cizzie 88, vagyis Cissie Goumare. Előzetesen kedvcsinálónak hallgassuk meg a All Nightmare Long című számot (és hogy csinálja egy másik Metallica dalban):
3.
A felvételnél mindenképpen szükséges rögzíteni egy tiszta gitárjelet.
Ehhez egy DI-box-ra van szükség. A DI-box egy olyan szerkentyű, amely aszimmetrikus jelből szimmetrikus jelet állít elő. Erre azért van szükség, mert a gitár jelét egyrészt viszonylag nagy távolságra kell elvinni, pl: a feljátszóból a keverőig, illetve közvetlenül nem tudná torzítás-mentesen fogadni a gitár nagy jelét a mikrofon-előfok. Az audio technikában használt zaj megelőző dibox abban az esetben nyújt segítséget, mikor két külön tápról működő egység; erősítő, keverő vagy más hasonló rendeltetésű eszköz össze van kötve egymással. Ez a zaj megelőzés, a kábelen keresztült bekerült zavar megszűntetése miatt kell. Másik szerepe a galvanikus leválasztás. Ha az erősítőből jönne ki a vonalszintű jel, pl: földhiba vagy potenciálkülönbség esetén se jöjjön létre brumm a rendszerben.
Ezt a tiszta gitárjelet küldjük vissza a keverésnél a hangkártyából egy Reamp eszközbe, ami gyakorlatilag egy DI-box, csak pont fordítva működik. A szimmetrikus jelből asszimetrikus gitárszintű jelet generál, amit be tudunk küldeni a gitárerősítőbe. A reamp eszköz után persze ilyenkor ugyanúgy lehet pedálokat is bekötni. A ládát vagy kombót bemikrofonozzuk ismét és rögzítjük a hangját az újra kitekert hangszínnel.
A mellékelt ábrán a rögzítés és a re-amp folyamata látszik. Természetesen a magnó helyett a hangkártyát és a számítógépet kell elképzelnünk.
Végül jöjjön a 4. lehetőség:
4. Van még egy lehetőség, amikor a hangfal hangját is bekeverjük a rendszerbe. Ekkor (az ábra szerint) a gitár az 5. pontba kerül bekötésre. Ez megint csak külön tudomány, hogyan is kell elhelyezni a mikrofont, netalán mikrofonokat? Milyen szögben a hangszóró irányához viszonyítva. Egyik megoldás, ahogy ezen a képen is látszódik, a hangfal középpontjában és a hangfalra merőlegesen helyezzük el, a másik hogy ha a mikrofon irányát a hangszóró falának szögére merőlegesen állítjuk be.
Pingback: Kottaolvasás alapjai - GitárPengető.hu