Kvintkör, kvartkör

Ahogyan a skáláknál már leírtam ez a kvintkör kicsit jobban szemlélteti a skálák egymásra épülését, ez jól használható egy hangnem előjegyzésének meghatározására.

0 óránál található Cdúr és Amoll hangnemben nincs sem # sem b előjegyzés. Óramutató járásával megegyező irányban haladva a #-ek száma növekszik (az egymást követő skálák kvint távolságra vannak egymástól), ellentétes irányban haladva pedig a b-k száma növekszik (az egymást követő skálák kvart távolságra vannak egymástól). (Tizenkét temperált tiszta kvint, egymást követő sorozata.)

kvintkor_dur kvintkor_moll

Így kiolvasható,

  • A skála 5. hangjáról (tehát kvint távolságra) indul a következő skála (C dúr 5. hangja G), (Am 5. hangja E) Lásd még a skálákat.
  • A skála 4. hangjáról (tehát kvart távolságra) indul a következő skála (F dúr 4. hangja B), (Dm 4. hangja G) Lásd még a skálákat.
  • Plusz az is kiolvasható, hogy pl. az Edúr-ban 4 kereszt (Fisz, Cisz, Gisz, Disz) található. Egy akkord hangjaival megegyező párhuzamos moll szintén azonos szeletben van feltüntetve a kvintkörben. Pl. az előbb említett Edúr-ral megegyező hangokból építkezik a Cisz moll akkord is.
  • A temperált hangrendszerben a 6 b-és Geszdúr ugyanazokat a hangokat használja, mint a 6 #-es Fisz-dúr. Ezáltal enharmonikusak is egymással. A tizenkettedik kvint enharmonikus a kiinduló hanggal (ill. annak hetedik oktávjával), ezzel a kör mintegy bezárul. Pl. C–hangnak tizenkettedik kvintje: Hisz, C–vel enharmonikus: Vö. Pythagorasi komma.

Ha egymástól kvint távolságra lévő hangskálákat megvizsgálunk, azt tapasztaljuk, hogy mindössze a 7. hangjában lesz eltérés. pl C hangnak a dominánsa (tehát a tőle kvint távolságra lévő hang) a G. Egy Cdúr skálában a következő hangok szerepelnek: C, D, E, F, G, A, H.

#-es skálák esetén: Például a H hang a C szeptimje, azaz a 7-ik hang a skálán egy kis szekunddal van lejjebb mint az oktáv. Most nézzük a Gdúr hangjait: G, A, H, C, D, E, Fisz. Tehát a G szeptimje (kis szekunddal az oktáv alatt) a Fisz hang lesz. Ha csak a egyszerű dúr skálát alkalmazzuk, akkor egészen biztos, hogy a keresztek a következő sorrendben követik egymást: Fisz, Cisz, Gisz, Disz, Aisz, Eisz, Hisz. Lássuk meg, hogy ezen félhangok is kvint távolságra vannak egymástól. Ha ránézünk egy kottára, ahol 3 kerszt előjegyzés van, biztosak lehetünk benne, hogy a Fisz, Cisz, Gisz hangokhoz írták őket.

b-s skálák esetén: A b-k ilyen sorrendben követik egymást: b, esz, asz, desz, gesz, cesz, fesz

Másik cikkben olvasd el az akkordkör rendszert: kvintkor

 

3 comments on “Kvintkör, kvartkör

  1. Pingback: Dúr és moll skálák hangjai és szerkeszete

  2. Pingback: Akkordkör « GitárPengető.hu

  3. Pingback: Akkordok hangjai (4-es szint) « GitárPengető.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük